Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Offentlige pålegg og restriksjoner i plante- og husdyrproduksjon - erstatning

Landbruksmyndighetene kan gi forskjellige pålagte oppgaver som skal hindre sykdom og skade hos planter og dyr. Du kan søke om erstatning for økonomiske tap i forbindelse med gjennomføring av offentlige pålegg i plante- og husdyrproduksjon.

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Erstatningsordningen skal sikre at landbruksforetak ikke lider tap fordi de får pålegg fra det offentlige som ledd i å oppnå trygg mat og miljøvennlig produksjon. Du kan få erstatning for

  • produksjonstap av planter og husdyr
  • saneringstiltak
  • tap i en pålagt oppholdsperiode
  • produksjonstap ved flytterestriksjoner på bier
  • nedfôringskostnader mv. som følge av radioaktivitet

Målgruppe

Virksomheter innen landbruket som

  • er registrert i Enhetsregisteret
  • er registrert som merverdigavgiftspliktige
  • kan levere årsoppgave som landbruksforetak
  • er husdyreier

Virksomheter som ikke faller inn under målgruppene ovenfor, kan likevel få utbetalt erstatning hvis de har hatt en omsetning på minst 20 000 kroner de siste tolv månedene før pålegget eller restriksjonen ble gitt.

Kriterier/vilkår

  • Virksomheten skal ikke ha forårsaket tapet forsettlig eller grovt uaktsomt
  • Virksomheten har oppfylt varslingsplikten
  • Virksomheten har gjennomført pålagte tiltak
  • Tapet kan ikke dekkes gjennom en allment tilgjengelig forsikringsordning eller på annen måte

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du søker om erstatning ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet.

Skjema

Skjema LDIR-278 og SLF-279

Vedlegg

  • Kopi av offentlig pålegg eller restriksjon
  • Bekreftelse på at hele eller deler av pålegget eller restriksjonen er gjennomført
  • Dokumentasjon over tap 
  • Annen nødvendig dokumentasjon

Søknadsfrist

Seks måneder etter at pålagte eller frivillige tiltak er gjennomført.

Søknaden sendes til

Statsforvalteren.

Dønna kommune
8820 Dønna

Saksbehandling

Saksbehandling

Statsforvalteren skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til statsforvalteren innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Statsforvalteren skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til statsforvalteren innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til statsforvalteren. Opprettholder statsforvalteren sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statens landbruksforvaltning, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Dønna landbruks- og næringskontor
Epost:post@donna.kommune.no
Besøksadresse:Solfjellsjøen 8820 DØNNA
Andre opplysninger
Oppdatert:
2016-01-06 13:21
Gyldig til
2017-01-15