Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
24. november kl. 08:34

Koronatelefonen 905 07 581

Åpningstid: Betjenes hverdager mellom 08-1530.  Lørdag og søndag mellom 12-14. I romjulen besvares den mellom 10-14 i kontortiden.

Hurtigtester: Hurtigtester får du utdelt på legekontoret hverdager mellom 08-1530. I helger finner du hurtigtester ved inngangen til Rus/psykiatri (døren midt på kommunehuset) og på Dønna omsorgssenter.  Ved positiv hurtigtest må du snarest ringe lege eller coronatelefonen.

Les mer clear

Omsorgslønn

Omsorgslønn er en lønn fra kommunen til deg, dersom du utfører omsorgsarbeid som kommunen ellers ville gjort.

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Har du et særlig tyngende omsorgsarbeid, kan du søke om omsorgslønn. Omsorgslønn skal gi deg en viss økonomisk kompensasjon for det omsorgsarbeidet du utfører. Kommunen avgjør om du får omsorgslønn og hvilket nivå lønnen skal ligge på.

Kriterier/vilkår

Du må ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er:

  • om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
  • om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig 
  • om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen
  • om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på fritid 

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Hjelpetilbud i kommunen
aaa
Lover og forskrifter

Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Det vil si at kommunen må bevilge midler til omsorgslønn på budsjettet. På den annen side vil den enkelte omsorgsyter ikke ha noen automatisk rett på å få omsorgslønn. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende.

Lover

Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven

Retningslinjer

Omsorgslønn (rundskriv)

___
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgslønn. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende selv kan søke om omsorgslønn.

Søknaden sendes til

Hjemmetjenesten
Dønna omsorgssenter
Glein
8820 Dønna

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan behandles innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Både omsorgsyter og den hjelpetrengende kan klage på avgjørelsen. Det må klages innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge. 

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Hjemmetjenesten
Telefon:750 52 144 / 750 55 524
Postadresse:Glein 8820 DØNNA
Besøksadresse:Glein 8820 DØNNA
Andre opplysninger
Oppdatert:
2016-01-06 13:21
Gyldig til
2017-01-15