En grundig gjennomgang av de nye ruteforslagene i Dønna- og Herøysambandene viser at frekvensen i Dønnasambandet øker med 38 anløp i uka, mens økningen i Herøysambandet er på sju turer i uka.  I tillegg til en styrking av frekvensen totalt i begge samband, ligger det også an til en omfordeling av ressurser.

Dønnasambandet
I Dønnasambandet gir det nye ruteforslaget en styrking av andelen direkteanløp, som øker fra 65 % til 80 % av det totale antallet anløp i sambandet.  Andelen direkteanløp mellom Løkta og Dønna øker fra 52 % til 97 % av de samlede anløp mellom anløpsstedene, og på strekningen Dønna-Sandnessjøen går den opp fra 76 % til 98 % av samlede anløp mellom Dønna og Sandnessjøen.  Økningen i andel av direkteanløp på strekningene Løkta-Dønna og Dønna-Sandnessjøen, går på bekostning av andelen av direkteanløp mellom Løkta og Sandnessjøen.

Hvis vi ser på endringer i frekvens, så går antall anløp i uka mellom Dønna og Sandnessjøen opp fra 136 til 177 anløp, og mellom Løkta og Sandnessjøen økes det totale antall anløp i uka fra 62 til 65 (inkludert via Dønna).  For å få dette til, reduseres antall anløp mellom Løkta og Dønna fra 66 til 60 anløp i uka.  Samtidig øker antall direkteanløp mellom Løkta og Dønna fra 34 til 58 anløp i uka.

Herøysambandet
I Herøysambandet har man prioritert anløpsstedene i Herøy kommune på bekostning av Austbø.  Antall anløp mellom Herøy og Søvik styrkes fra 182 i uka til 211, og i forbindelsen mellom Brasøy og Herøy øker antall anløp i uka fra 51 til 61.  Dette fører til at antall anløp mellom Austbø og Herøy redusert fra 145 til 137 og i forbindelsen mellom Austbø og Søvik er antall anløp i uka redusert fra 150 til 131.